Vandaag in promotie: meelopers

 

Bedankt mama,

Source: http://www.babycenter.com
Source: http://www.babycenter.com

Bedankt dat je nee zei toen ik ook een leuke, gestreepte Woodypyjama wou zoals elk ander kindje in het derde leerjaar. Bedankt dat ik nooit Plopworst mocht eten, die immers juist hetzelfde smaakte als de eenvoudige hespenrol.  Een suikerspin in het pretpark? Vergeet het maar, wij hebben boterhammetjes mee. Bedankt dat ook nu nog toen die excentrieke winkeletalage mét inkomhalletje, Hollister genaamd, opende, jij me aanmaande met flinke pas voorbij te wandelen.

Zo ben ik anders geworden. In onze opvoeding heb jij ons geleerd dat we uniek mochten zijn, dat we niet moesten doen wat elk ander kind ook deed. Met veel gemorrel, gefrons en slaande deuren tot gevolg. Maar jij hield vol. Geen playstation of Xbox voor ons. En daar ben ik je nog steeds enorm dankbaar voor.

Op een matig warme novembernamiddag liep ik door de winkel, op zoek naar iets snel en simpels om deze avond klaar te maken. Tussen de rayons vol Frozenkoekjes, K3-chipjes en Piet-Piraat kinderchampagne door, merkte ik een vrouw op, een onstuimig wiebelend winkelkarretje en daar een kind achter. Een jaar of zeven – acht moest ze geweest zijn. Samen boodschappen doen, dat leek me fijn. Aan de kassarij, sloot ik aan achter het tweetal. Het meisje trok voortdurend aan mama’s mouw. Zij, dit eerst negerend, tot ook dit niet meer ging omdat het meisje luider begon te smeken om een snoepjesbuisje met de kop van één of ander raar roze monstertje op en zo de aandacht van de andere klanten trok, fluisterde dat het kind moest ophouden. “Nu niet.” Maar er duidelijk van overtuigd dat deze kostbare snoepschat haar leven absoluut beter zou maken, bleef het meisje aandringen. Na enkele kwade blikken en een diepe zucht, belandde het kleurrijke ding dan toch maar op de loopband, recht naar de scanner toe.

Lichtelijk teleurgesteld was ik. Dit is hoe onze maatschappij geworden is. En ja hoor, marketing heeft dat vast en zeker door. Zet je product op de juiste, aantrekkelijke manier in de markt en het rolt vanzelf over de toonbank. En wie anders dan kinderen vormen het beste slachtoffer? Zorg dat enkele kinderen het te verkopen waar leuk vinden en zij zullen de andere kinderen er op hun beurt wel jaloers mee maken. Tot ook die mama’s mogen toegeven aan het aanhoudende geklaag van hun kroost. Dan heb je een afzetmarkt gecreëerd. Nu zeg ik niet dat deze vrouw in de winkel haar kind geen goede opvoeding geeft, absoluut niet. Maar toch voelde het alsof ik naar een verloren voetbalmatch keek. Zo eentje waar je eigenlijk echt sympathie voelt voor de verliezende tegenpartij en niet helemaal tevreden bent met de ietwat oneerlijke winst van je eigen partij. De bal lag in moeders kamp, maar de strijd was allang gestreden toen het kind haar mond opentrok.

“Schuw de rebellie uwer kinders.” Zo moet het vroeger geweest zijn. Was een kind stout, kreeg het billenklets. Zagen en klagen, nee, gehoorzamen. Strenge kostscholen of meehelpen op de akkers. Dat was het leven voor een 19e-eeuws kind. Natuurlijk moet je jouw kinderen niet zo aanpakken en ze over je schoot heffen wanneer ze iets te graag willen. Een duidelijke ‘nee’ moet volstaan. Maar een ‘nee’ die ze begrijpen, geen twijfelende ‘nee’, geen onzekerheden. Duidelijke afspraken en regels, zodat een kind weet wat mag en wat niet. Zo krijgt een kind een stabiele basis en kan deze als hij/zij opgroeit aan de hand van die principes eigen oordelen ontwikkelen. Later zelf ontdekken hoe marketing ons misleidt vandaag de dag, hoe onze kapitalistische wereld ons steeds voor de gek houdt door ons allerlei kleurrijke, aantrekkelijke producten voor te schotelen die we helemaal niet nodig hebben.  Het hartzeer en de traantjes ebben wel weg. En op het einde van de dag, zal de ‘nee’ zijn waarde wel bewijzen.

 

Dus mama, bedankt. Dankzij jou ben ik uniek geworden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s